Det finns bara en Glenn!

Hej gulsvarta vänner!

Jag vill börja detta inlägg med att uttrycka min största respekt och tacksamhet för det arbete som världens bästa Glenn lagt ner och fortfarande lägger ner helt ideellt för att främja supporterkulturen, samhället och inte minst Guliganerna. Vi har alla 24 timmar på vårt dygn och ibland är det fascinerande hur mycket vissa människor tycks hinna åtgärda på denna högst begränsade tid vi alla blir tilldelade. Sen inser jag att det handlar om prioriteringar, medan jag själv kanske laddar upp inför match med en omgång FIFA eller två och en och annan öl för mycket på Lilla Bränneriet ibland så finns det individer likt Glenn som spenderar timmar och åter timmar på möten av alla dess olika slag, engagerar sig i samhällsprojekt som ”LikaOlika” och dessutom hinner med att åka på alla matcher, där pratar vi passion och kärlek. En kärlek som genomsyrar hela föreningen och som jag vet betyder väldigt mycket för väldigt många olika människor runt omkring.

Men om allt vore guld och gröna skogar så hade inte jag och många med mig behövt läsa den dystra nyheten häromdagen ”Mitt sista år som ordförande” jag önskar att ja kunde säga att jag är förvånad över beslutet, men så som klimatet hårdnat från både mediedrevet och de ”vuxna” människor som sprider både hat och svordomar såväl bakom skärmen som i verkligheten så förstår jag beslutet fullt ut. Jag har många gånger personligen engagerat mig i debatterna för att försöka förmedla en mer nyanserad bild av hur det är att vara medlem i världens bästa supporterförening och även sända ut min gulsvarta kärlek och uppmuntran till de som arbetar i motvind och får ta den skit de inte förtjänar. Bara från detta lilla engagemang har jag själv upplevt baksidan från ”näthatare” och dylikt så jag kan bara tänka mig hur en ordförande känt i allt detta.

Guliganerna för mig är en samlingsplats, en miljö där man får vara vem man vill och där alla vet och respekterar att man måste göra misstag i livet för att växa som människa. Det är kort sagt en underbar förening som rymmer så oerhört mycket kunskap, glädje och engagemang under samma tak. Där finns individer som spenderar sin lediga tid efter skola och jobb med att färdigställa de tifo-arrangemang som gemene Elfsborgare sedan hyllar, där finns medlemmar som lägger 100 tals timmar varje säsong på att färdas i en svettig buss för att stötta spelarna på plan i vått och torrt, där finns medlemmar som varit med sedan innan IF Elfsborg gick upp i Allsvenskan 1996 men det finns även yngre människor som tillhör vår kommande generation på läktaren.

Så när lokaltidningar som BT målar upp en helt annan bild för att sprida sin propaganda, motarbeta och tjäna in sina klick för att få skräpblaskan att ens gå runt så blir jag uppriktigt illamående, när jag skrollar igenom densammes Facebook flöde och ser att ”vuxna” människor tar sig friheten att gå till personliga påhopp mot Glenn som enbart berättar sin bild av olika händelser men givetvis blir vinklad som den ”Huligan” han är blir jag också redigt förbannad. Individer med det engagemang som han besitter ska framhävas, berömmas och uppskattas för allt det positiva arbete de bidrar med men istället så gottar sig media i händelser som inte ens berör föreningen Guliganerna, usch säger jag bara!

Mitt i allt detta så finner jag dock en strimma av ljus och hopp för är det någon förening som tar sig igenom motgångar av dessa slag är det Guliganerna och alla de underbara individer som bär oss framåt – Jag är er evigt tacksamma och kommer alltid stå bakom både Glenn och övriga i styrelsen, ni gör ett fantastiskt jobb allihopa!

GULSVART KÄRLEK! – KEEP THE FAITH!

englenn

Kommentera

