Kärleken till IFE Del 6 – Adam Englund

”En bild säger mer än tusen ord” är ett ordspråk man stöter på ganska ofta och frågar du första bästa fotograf så är de säkert beredda att hålla med. Men om du frågar en musiker, en artist, en människa som skapar konst med hjälp av just tusen ord så låter antagligen svaret annorlunda. Inom vårt gulsvarta led har vi gott om båda konstformerna och det är oerhört kul att se folk som lägger ner tid och engagemang på att förmedla sitt budskap vare sig det gäller Youtube-videos eller låtar på Spotify. En person som valt att fokusera på det sistnämnda är sångaren och artisten Adam Englund som över en natt fick oss alla att bli förälskade i hans vackra gulsvarta berättelse med Håkan Hellström influenser som fick titeln ”Här är du aldrig ensam” en titel som förövrigt symboliserar den känslan jag och många med mig känner kring fotbollen i allmänhet och IF Elfsborg i synnerhet. Man är aldrig ensam, oavsett om regnet faller tungt över en bortasektion i Örebro eller om smaken av guld omfamnar dig när du äntrar det blöta konstgräset på Borås Arena en novemberkväll så finns det folk bakom dig.

14996516_10154715543127264_1827002403_n

Jag blev själv väldigt känslomässigt berörd av det kreativa musikstycke Adam skapat i form av ”Här är du aldrig ensam” så det var för mig en stor ära att huvudpersonen själv tog sig tid att medverka i en intervju till detta reportage där vi kommer få lära känna supportern Adam lite mer, höra om hans framtidsplaner och även gulsvarta minnen.
Solen brinner över stan, ända från Ryssby till Norrmalm – Redan i den inledande textraden så sätter Adam en personlig touch på låten detta då han själv är uppvuxen på Hestra och berättat för mig att han har många fina minnen från just Ryssbyklint. Omslagsbilden där man kan se honom blicka ut över staden är också tagen där.

En rätt så glad snubbe som gillar livet är så Adam beskriver sig själv, musiken och fotbollen är inte helt oväntat de största intressena och utöver IF Elfsborg så ryms det även plats för ett Engelskt lag nära hjärtat, nämligen Chelsea FC vilket så klart är lite extra bonuspoäng om ni frågar mig! Jag blev nyfiken på hur hans gulsvarta historia ser ut och när frågan kommer på tal om hur han faktiskt blev Elfsborgare berättar han
– Jag tror jag gick på min första Elfsborgsmatch när jag var runt 5-6 år. Pappa tog med mig till Ryavallen och jag vet att jag fastnade direkt. Jag älskade pirret i magen innan match, när man gick in på Ryavallens område och kände doften av grillad korv, och när man ställde sig på den berömda J-läktaren och kände gemenskapen av alla Elfsborgare. Det var så allting började för mig.
Han tillägger också att han givetvis fortfarande är en flitig besökare på arenan om än på en annan sektion
– Jag och farsan går fortfarande på varje hemmamatch, dock nu på sittplats….Vi har väl blivit lite för trötta med åren haha.

14972007_10154715543632264_1998494969_n

Det är givetvis omöjligt att inte direkt halka in på hans bidrag till den gulsvarta musikscenen, men hur kom egentligen projektet till och hur snurrade tankarna i huvudet när han skulle skriva låten? Adam förklarar för mig att allting började med att han fick en förfrågan från Glenn Holvik om han ville göra en Elfsborgslåt till en ny hyllningskiva, något som han givetvis var snabb med att tacka ja till!
– . Jag tyckte det lät fantastiskt kul så jag började skriva låten direkt och tanken var att försöka skriva en tidlös låt med ett budskap som Elfsborgs-supportrar skulle kunna ta till sig, men även kunna få berätta om mina egna Elfsborgsminnen och min uppväxt i Borås.
– Det kommer faktiskt hända lite saker med låten i framtiden som jag tyvärr inte kan avslöja nu, men det kommer så småningom. Avslöjar Adam lite kryptiskt.

Det är inte bara på mitt Spotifykonto som låten gått varm denna hösten utan totalt har snart 70,000 spelningar gjorts vilket är i framkant bland gulsvarta låtar. Adam har sina egna tankar kring den stora framgången med låten.
– Jag tror att en stor faktor att låten gått så bra är det inte har funnits så många Elfsborgslåtar i den här genren innan, den är ganska egen om man lyssnar igenom de låtar som finns idag. Sen har jag pratat med lite goa supportrar som säger att dom verkligen känner igen sig i texten. Det är så jävla kul att låten blivit så uppskattad!

När jag lite skämtsamt säger att han är vår gulsvarta motsvarighet till den grönsvarta Håkan Hellström så visar det sig att det inte är första gången denna jämförelse når honom.
– Haha jo, jag har fått höra det. Jag tycker Håkan är en av Sveriges bästa artister genom tiderna så jag tar det ofta som en stor komplimang.
Men han är också tydlig med att alla jämförelser med den stora Svenska ikonen inte alltid varit positivt menade.
– Jag har träffat personer som mer vill håna en med Håkan-jämförelsen typ ”Du låter ju precis som Håkan. Samma röst, samma texter, samma grej. Du försöker va en kopia va?” Men jag bryr mig inte så mycket om det. Jag gör den musiken jag tycker är bra och har den rösten jag har. Jag är glad att folk inte jämför mig med Thomas Di Leva eller Lasse Kronér typ, det hade fan inte vart kul!

15045537_10154715544047264_325241577_n

Vi släpper musiken för en stund och tittar i backspegeln på alla de år som Adam upplevt från läktaren. Det är en hel uppsjö med härliga minnen som bubblar inom honom och när jag ber han plocka fram ett par favoriter så är det precis som för många av oss andra, titlar som kommer först på tal.
– Gulden 2006 och 2012 är såklart två stora minnen. Även Svenska Cup-guldet 2003 på Råsunda var stort, jag och familjen var på plats då och fick se Lasse Nilsson ha show.
Men en viss ikon vid namn Anders Svensson har också gjort avtryck hos Adam.
– Anders Svenssons sista match innan han skulle bli proffs utomlands är ett minne som man fortfarande får rysningar av, när han dunkar in 3-2 målet från nästan halva plan mot IFK, magiskt.
Han passar också på att minnas en viss brasse som trollband honom som liten.
– Jag minns första matchen jag fick se Bruno Franca Fogaca spela. Han hade silvriga Nike-skor som jag alltid drömde om att spela i och när han nätade gjorde han såna där sjuka volter. Jag minns att jag tyckte det var så jävla stort att få se en riktig Brasilianare spela och dessutom göra volter, sånt hade man ju bara sett på TV innan. Det är ett stort minne även om Bruno kanske inte var den bästa anfallaren klubben haft direkt.

Men när man ska sammanfatta allt och jag ber Adam plocka fram den enligt honom största legendaren inom IF Elfsborgs långa historia så är svaret ändå givet.
– Anders Svensson såklart, tycker inte man behöver förklara varför. När jag var liten klippte jag en exakt likadan frisyr som han hade, ni vet den klassiska mittbenan. Hela mitt liv kretsade runt Anders! Han är helt klart våran störste legendar!

13912466_10154432128787264_3107679498457484339_n

Vi lämnar det förflutna och fokuserar istället på framtiden, för oss som lyssnat på Adams andra låtar så kan man hitta textraden ”Alla dom pratar om vad ska du göra sen, sitta och plinka på guran betalar inte hyran” Jag blev nyfiken på om han bara är lite självkritisk och hur han faktiskt ser på framtiden rent musikmässigt.
– Haha ja det är en textrad från låten ”ung och fri”. Min dröm och även mina mål är att kunna jobba med musiken i framtiden, det är verkligen det jag brinner för. Jag får väl hoppas att plinket på guran nån gång i framtiden betalar hyran.

När det gäller den fotbollsmässiga framtiden för IF Elfsborg och potentiella drömresmål där di gule kan tänkas spela boll är han lite delad i två olika tankesätt.
– Rent kvalitetsmässigt hoppas jag vi får åka till Andorra och möta nått lag med badvakter och brandmän, så vi vinner enkelt. Men en drömdestination rent ”cool-mässtigt” hade ju varit Spanien, typ Barcelona. Hade varit kul att se Jebali tunnla Piqué.

Jag kan bara hålla med om det sistnämnda, se Jebali ha lekstuga på ett fullsatt Camp Nou i ett soldränkt Barcelona hade inte varit fel. Något annat som inte heller hade varit fel hade vart och fortsätta diskutera fotbollen, musiken och livet med Adam en stund till, men jag tänkte släppa iväg honom till nya projekt nu och samtidigt låta honom få avsluta detta reportage med de klassiska ”Fem Snabba”

Sommar/Vinter? Sommar
Ståplats/Sittplats? Sittplats
Schlager/Hårdrock? En schlager-vers med en Hårdrocks-refräng
På scen/I publiken? På scen
Hemmamatch/Bortamatch? Hemmamatch

Gulsvart Passion tackar Adam ödmjukast för hans deltagande i bloggen och önskar honom lycka till med allting i framtiden!

KEEP THE FAITH!

Kommentera

