Destination Utomlands – Simon Hedlund!

Hej gulsvarta vänner!

Det är med stor glädje som jag ännu en gång kan konstatera att vi ska packa resväskan åtminstone mentalt och bege oss utomlands för att hälsa på en gulsvart spelare som tagit steget vidare ut i Europa. Denna gång ska vi besöka landet som är känt för sina oktoberfester, sitt öldrickande och för att ha Europas kanske bästa fotbollsliga såväl sportsligt som supportermässigt. Jag pratar förstås om Tyskland, för här i det näst största europeiska landet sett till befolkningsmängd i staden Berlin har Simon Hedlund sedan några månader tillbaka slagit sig till ro. Affären med den Tyska Bundesliga 2 klubben FC Union Berlin blev officiell i augusti och sedan dess har Simon faktiskt fått en hel del speltid och även hunnit näta i en träningsmatch mot Bundesliga laget Wolfsburg.

mko_290816u_0171_1472492503-1024x576
(Bild: BZ-Berlin)

Man kan utan att överdriva säga att Simon kommit till en klubb där kärleken till laget hos de egna supportrarna är nästintill omätbar. De har en fantastisk historia bakom sig och så sent som 2004 var klubben i riktigt ekonomiskt blåsväder där mycket pengar behövde skjutas till för att rädda laget. Den trogna supportern vid namn Dirk Zingler klev då in som klubbchef och tillsammans med supportrarna startades bland annat kampanjen som fick namnet ”Bleed for Union” där de tyska supportrarna donerade blod i landet och skänkte tacksamhetsgåvan de fick i form av pengar till sitt egna lag. När arenan några år senare, 2008, hade stora krav på renovering och underhåll så ägnade inte mindre än 2500 supportrar tillsammans över 130,000 ideella arbetstimmar åt detta. ”The Fans Who Literally Built Their Club” är ofta hur historien om FC Union Berlin återberättas och detta bevisar tydligt att villkorslös kärlek från supportrarna är värt mer än både titlar och stora starka ekonomiska investerare som exempelvis hos konkurrenten Redbull Leipzig.

I detta reportage ska vi dock fokusera på vår kära Simon Hedlund och hans nya liv i Berlin, om tiden i nya klubben och om minnena från IF Elfsborg som han alltid bär med sig.
Simon kom till oss och vår ungdomsverksamhet redan som 16-åring, 2009. Han har sitt ursprung i Trollhättan och trots att de blåvita sympatierna är väldigt vanliga där så var IFK Göteborg aldrig ett alternativ för Hedlund när han skulle välja förening att fortsätta sin karriär inom. Sju fantastiska år blev det och en resa genom hela elitverksamheten som till sist avrundades med ett fint SM-Guld samma år som han flyttade upp till A-Laget.

Tjenare Simon, hur är läget?
Tjenare Niclas, jo tack det är bara fint här!

För ett par månader sedan bytte du Elfsborg mot Union Berlin och Sverige mot Tyskland. 
Var det ett tufft beslut att fatta?
Ja de va ett otroligt tufft beslut att fatta, flytta från trygga Sverige till ett främmande land där man inte kan språket och så! Men som tur är finns de två danskar i laget åtminstone!

Har du blivit hemmastadd i staden Berlin? Och hur är känslan i din nya klubb tycker du
Ja men de tycker jag, min fästmö har precis flyttat ner och vi trivs jättebra här i Berlin. Känslan i laget har varit sjukt bra hela tiden, man har ändå hört från andra som har varit utomlands att dem inte är så vänliga mot en i början men här är det som att spela i Elfsborg, man känner sig hemma helt enkelt haha.

union-hedlund
(Bild: Berliner Kurier)

Alltid roligt och inspirerande att läsa om spelare som vågar och vill ta nästa steg i karriären även om man som supporter till IF Elfsborg givetvis saknar Simon en smula så unnar jag verkligen en sådan fantastisk spelare detta äventyr. När han beskriver känslan inom klubben och laget så tänker jag direkt att det verkar vara en känsla som genomsyrar hela Union Berlin ända från supporterhåll och in i katakomberna på Stadion An der Alten Försterei som hemmaplanen heter. Riktigt kul och höra att han trivs så väl!

Bundesliga 2 räknas som en av världens bästa andraligor, vad är största skillnaden jämfört med Allsvenskan enligt dig?
Det är absolut tempot och presspelet, ja har aldrig varit med om att man ska pressa såhär mycket förut och då tyckte jag ändå att vi i Elfsborg va ganska bra på det, men det är den största skillnaden skulle jag säga.

Union Berlin ligger i den övre halvan av tabellen just nu och du har fått en hel del speltid, 
hur ser du själv på dina prestationer i laget än så länge?
Jag var lite småskadad direkt när jag kom till Union men efter de tycker jag det har blivit bättre och bättre, så nu får vi hopps på att det blir ännu mera speltid framöver!

FC Union Berlin är en klubb känd världen över för sina otroligt engagerade supportrar. 
Hur har du själv upplevt stämningen under din tid i klubben?
Ja supportrarna är helt fantastiska, dem stöttar oss i med och motgång. Och på något sätt blir jag alltid påmind om alla Guliganer, det är en vi tillsammans känsla här i Union också och det tycker jag är viktigt!

130906_ub_header_1
(Bild: 007SoccerPicks)

Det är givetvis smickrande att Simon väljer att jämföra Guliganernas stöd och känslan som finns inom Elfsborgsled med den han upplever i sin nya klubb idag. Som jag nämnt innan är Union Berlin ett föredöme inom supporterkulturen och en intressant detalj är att deras arena som har en kapacitet på nästan 22,000 åskådare endast har 3807 sittplatser. Jag ska erkänna att jag inte är tillräckligt påläst för att svara på om detta är standard inom den tyska arenakonstruktionen men att bevara ståplats så väl och satsa på en levande supporterkultur som bidrar med stämning är något som bör uppmuntras i alla länder.
Den Tyska och Svenska modellen kring hur man ser på fotboll, föreningsdemokrati och att göra den tillgänglig för alla påminner väldigt mycket om varandra. Det går tvärt emot den så kallade Engelska modellen av sporten där endast sittplatser är tillåtna och biljetterna säljs till mestadels överpris och allt handlar om pengar snarare än kärlek och passion.

Om man bortser från fotbollen för ett ögonblick, hur spenderar du helst en ledig dag i Berlin?
Är det tyska språkkurser dagarna i ända som gäller?
Hahaha jag har varit lite lat på den fronten om man ska vara helt ärlig… Nä men det brukar väl vara ganska lugnt, jag brukar googla kring saker som man kan hitta på i Berlin och sådär mest!

Här hemma i Sverige blev du ofta kallad ”Den vindsnabbe Hedlund” är du fortfarande snabbast på plan eller slår någon dig idag?
Nja, vi har en annan kille i laget som heter Kenny och nu när vi sprang 30 meter så hade vi samma tid. Men det är aldrig något som har slagit mig så de är en skön känsla o veta haha!

Det blev sju år i den gulsvarta tröjan för din del (För den här gången) berätta lite om dina bästa minnen från tiden i IF Elfsborg?
Oj, det är många bra minnen från tiden i Elfsborg! När jag blev uppflyttad till A-laget 2012 så var det stort för mig och att samtidigt få vara med och vinna guld det året även om man inte var så delaktig. Cupguldet 2014, alla Gothia cup medaljer, första allsvenska målet, det finns många fina minnen med Elfsborg!

Guliganerna fyllde nyligen 25 år och är ju då faktiskt äldre än dig haha, hur viktigt var deras stöd under din tid i Elfsborg?
Då känner man sig inte gammal iallafall haha! Nä men det är klart att det alltid är viktigt att man får stöd från sina supportrar och jag måste säga att ni i Guliganerna var helt fantastiska mot mig och det kommer jag alltid bära med mig!

3566057_2048_1152
(Bild: Sveriges Radio)

Med dessa fantastiska gulsvarta minnen som dök upp åtminstone på min näthinna så tänkte jag faktiskt låta Simon springa iväg och träna så han slår den där Kenny på en 30 meters rush framöver sen. När han sedan känner att han vill tillbaka till Borås, till en latte på Café Viskan och omklädningsrummet på Borås Arena så hoppas jag dörren står öppen för honom. Simon Hedlund, den vindsnabbe krigaren på plan!

Jag vill passa på och önska dig lycka till i din framtida karriär och tacka för att du ställde upp på denna intervju! Jag överlämnar det sista ordet till dig, vad vill du hälsa till läsarna?
Det är jag som ska tacka! Jag vill önska alla en god hälsa och ta vara på varandra! Älska, inte hata!

Gulsvart Passion är tillbaka med nya reportage snart igen! – Dela gärna vidare bland gulsvarta vänner och ladda upp inför fredag då vi startar en ny resa tillsammans! 

Kommentera

